Hos terkenal, Datuk Aznil Nawawi tampil melakukan inisiatif tersendiri dengan mewujudkan Kedai Percuma Pak Nil sejak 30 Disember lalu khusus bagi meringankan beban golongan yang terjejas akibat musibah banjir.

Idea tersebut tercetus selepas Aznil atau lebih sinonim disapa Pak Nil selepas menjalankan kerja mengumpul golongan sukarelawan bagi membantu masyarakat di Bukit Canggang, Banting, Selangor, baru-baru ini.

Ujian yang menimpa pada era pandemik COVID-19 ini sudah tentunya memberi kesan yang lebih besar.

“Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan “Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan

“Usaha ini adalah cetusan usaha pemberian bantuan kepada mangsa banjir tempoh hari. Saya sebelum ke sana sebenarnya turut dihubungi oleh salah seorang pengikut Instagram berkongsi sisi ceritanya  mengenai kemusnahan daerah itu akibat banjir.

“Malah ketika menjejaki kawasan itu, saya lihat ramai penduduk yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara (PPS) tinggal sehelai sepinggang,” katanya.

Difahamkan, kawasan terbabit turut kurang mendapat perhatian.

“Lalu, bermula dengan hanya makanan yang dimasak penduduk kampung secara rewang bermodalkan wang sumbangan yang saya kutip di kalangan pengikut media sosial saya.

“Ketika itu dalam sehari kami berjaya menyediakan hampir 1000 bungkusan makanan kepada mangsa banjir. Malah selepas banjir surut, mulalah mereka bergerak pulang dari PPS ke rumah masing masing.

“Ketika itu saya tinjau dan amati, kesemua mereka terpaksa mengumpul barang semula dan membaik pulih rumah mereka. Bahkan barang keperluan asas mereka tiada langsung. Daripada situ saya fikir kenapa tidak diwujudkan kedai percuma berkenaan,” katanya lagi.

Ads

“Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan “Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan “Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan

Buat permulaan ketika itu, Pak Nil turut menghubungi syarikat yang pernah bekerjasama dengannya seperti jenama Eskayvie dan Nakada bagi tujuan terbabit.

“Pihak jenama itu bermurah hati untuk menghantar barang keperluan asas seperti minyak, telur, air mineral, sardin, selimut, bantal, lampin bayi dan sebagainya.

“Timbul idea juga untuk mengumpul belian barang asas ini menerusi duit sumbangan orang ramai. Saya beli sendiri barangan itu menggunakan duit sumbangan diberikan.

“Ia kemudiannya diletakkan di sebuah kedai di kawasan berkenaan yang diberi nama Kedai Percuma Paknil,” katanya.

“Jadi, mangsa terkesan banjir boleh ke kedai itu untuk mengambil barang keperluan secara percuma mengikut keperluan mereka sahaja. Kedai ini mengalu-alukan barangan keperluan yang boleh dihantar terus ke sana atau menyalurkan duit sumbangan ke akaun saya.

Ads

“Jadi saya boleh  terus tambah barangan keperluan itu. Bagi yang mahu menyumbang boleh ke akaun Instagram @aznilnawawihm untuk menyemak butiran lanjut atau ‘bank in’ ke 564735801178.

“Kedai ini akan berterusan beroperasi jika terus menerima sumbangan orang ramai atau pertubuhan kerajaan mahupun swasta,” katanya.

Berkongsi lanjut sewaktu kunjungan kemanusiaan ke lokasi sama beberapa kali, air matanya menitis mengenangkan ujian yang menimpa mereka yang terjejas.

“Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan “Bermula Hanya Makanan Yang Dimasak Penduduk Kampung Secara Rewang…,” – Ikhtiar Bantu Mangsa Banjir, Kedai Percuma Pak Nil Diwujudkan

“Sedih tengok keadaan mereka. Saya sentiasa membayangkan saya atau keluarga saya melalui ujian dan dugaan itu.

Ads

“Kerana itu, saya tidak mampu duduk berpeluk tubuh, saya perlu lakukan sesuatu untuk membantu mereka membina hidup kembali,” katanya.

Pak Nil menggunakan akaun media sosialnya terutamanya Instagram dan TikTok untuk mengajak khalayak bersama-sama dengannya mencari dana untuk disalurkan kepada mangsa banjir di  kawasan itu.

“Subhanallah… rakyat Malaysia sesungguhnya masyarakat yang pemurah. Hari pertama saya umum pembukaan tabung khas membantu mangsa banjir Bukit Canggang, sambutan yang diterima sungguh luar biasa.

“Menangis saya melihat keprihatinan rakyat Malaysia. Dana yang disalurkan itu saya agihkan kepada wakil saya di sana. Walaupun, tidak banyak yang diterima setiap mangsa, namun, sekurang-kurangnya mereka di sana tahu bahawa seluruh negara turut sama bersedih dengan nasib mereka dan mahu berkongsi rezeki.

“Itulah yang menjadi motivasi buat saya untuk meneruskan kerja kemanusiaan ini,” katanya.

Pak Nil percaya dengan kuasa media sosial termasuk pengaruh dan kedudukan, beliau mampu mengajak orang ramai sama-sama berganding bahu.

“Niat dan matlamat saya adalah untuk meringankan beban mangsa banjir. Bahkan, ini juga masa terbaik untuk kita seluruh rakyat Malaysia menunjukkan solidariti dengan mengenepikan perbezaan ideologi politik, batas agama, bangsa dan latar belakang.

“Hari ini, hari mereka… siapa tahu esok lusa hari kita pula?” kata Aznil yang juga pengasas Yayasan Pesona.

Untuk berita terkini hiburan dalam dan luar negara. Jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Media Hiburan, klik di sini.

SeeNI semua! MEDIA HIBURAN ada gossip hangat nak dikongsi!
Download aplikasi seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI