Siapa sahaja yang tidak mengenali pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew yang sinonim dengan kerja amal serta memberi bantuan kepada masyarakat bersama pasukannya.

Terbaru, Ebit meluahkan rasa simpati dan sayu apabila menziarahi segenlintir pemandu teksi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Dalam pada itu, Ebit telah memberi sedikit sumbangan barang keperluan kepada segelintir pemandu teksi yang mengalami masalah kewangan selepas berlakunya pandemik Covid-19 di seluruh dunia.

“Sayu sangat rasa ziarah driver taxi airport klia. Bila tengok wajah macam ayah. Macam mak. Macam abang kakak kita sendiri semuanya menangis. Berapa gaji abang seminggu ini. Rm80 ustaz. Susah nak dapat trip. Sebulan ada yang dapat Rm400 macam tu pun ada. Sebelum ni langsung tiada. Dari bulan Mac sampai sekarang tiada pendapatan langsung. 7 bulan dah. Saya dapat beri sedikit barang dapur untuk 300 orang. Mereka ada 700 orang.

IKLAN

“Abang dan kakak ni menangis kata. Ustaz, terima kaseh datang sudi tanya khabar kami. Sudi bantu kami. Semua cakap sikit menangis. Ya Allah..sedihnya suasana macam ni.

“Berhari-hari tidur dalam kereta nak tunggu dapat customer. Jika ada. Tunggu barisan. Tadi ramai menangis bila saya kata sabar ujian kasih sayang Allah. Bila abang-abang ni menangis saya dah makin sebak. Begitulah ayah-ayah ni. Disebalik wajah ayah yang tegas, hampir semua menangis tadi. Syarikat membantu dengan tidak caj kereta dan ada juga beri bantuan makanan.

“Terasa sebak jer. Masa berdoa tadi semua menangis. Bila tengok tangisan mereka teringat betapa berat ujian mereka. Begitulah ayah-ayah ni semua. Allahuakbar. Inilah kerja mereka selama ini. Kini semua dah berubah. Doakan yer buat abang kakak ni semua. Cuma mampu beri sedikit bantuan makanan.

“Buat sahabatku semua jika ada kawan tiada kerja tolong tengok-tengokkan yer. Bantu ikut kemampuan. Ya Alllah maafkan saya. Ampunkanlah diriku ini-ebitlew,” tulisnya.

Video: Instagram Ebit Lew