Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di seluruh negara.
Perkara tersebut diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi satu kenyataan pada lewat petang Isnin lalu.
Sehubungan dengan pelaksanaan tersebut, ziarah rumah ke rumah dan ziarah kubur semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri adalah tidak dibenarkan sama sekali.
Bagaimanapun, Syawal tetap disambut meriah dengan cara tersendiri, termasuk selebriti yang baru sahaja berkahwin atau yang berkeluarga berkongsi foto bersama yang tersayang dengan pakaian sedondon di kediaman masing-masing.
Diambil menerusi akaun Instagram, kami kongsikan foto-foto ceria 15 artis kita di hari raya!
Neelofa & Haris Ismail
Elly Mazlein & Mohd Azlan Che Moh
Farid Kamil & Diana Danierle sekeluarga
Ads
Feeya Iskandar & Nurashid Abd Wahab
Shuib & Siti Sarah sekeluarga
Ayu Raudhah & Zaquan Adha sekeluarga
Amar Baharin & Amyra Rosli sekeluarga
Ben Ali & Nadiyah Shahab
Ads
Saharul Ridzwan & Deena Emir
Fatin Afeefa & Anak
Ads
Tasha Shilla & Muhammd Atiq Idris sekeluarga
Fattah Amin & Fazura sekeluarga
Awal Ashaari & Scha Alyahya sekeluarga
Datin Seri Maria Farida & Datuk Seri Abdul Rahman Shakur sekeluarga
Nabil Mahir & Ayda Jebat
Foto: Instagram Selebriti
SeeNI semua! MEDIA HIBURAN ada gossip hangat nak dikongsi! Download aplikasi seeNI sekarang!
Jurusolek dan usahawan terkenal, Datuk Alha Alfa ada berkongsi cara ‘rare’ dalam memberikan sumbangan berbentuk wang tunai duit kepada golongan sasaran.
Dalam satu hantaran di Instagram yang dimuatnaik sebagai video, Alha dilihat menunjukkan langkah-langkah memasukan duit ke dalam isi sebiji pisang untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan.
Lalu, ia sekali gus menepis cakap-cakap yang menuduhnya sengaja menunjuk dalam menghulur sumbangan yang diberikan secara ‘random’.
“Sebabkan ramai nak tau macamna sy letak duit dalam tu..meh sy tunjuk..sy guna pisang sbb xnk la nampak sgt org keliling yg sy random bagi duit kat org..kang semua kejar sy,,xcukup plak cash sy.
“Ramai jgak yg kecam bagi pisang ni takut jangkit covid katanya..kak, awak beli karipap, awak beli rojak buah, awak beli makanan kat restoran, awak pegi pasar pun, sy rasa ramai je sentuh2 ape semua, doa jela baik2.
“Kalau nak diikotkan cakap semua, mmg habis lah kite smpi ramai bunuh diri pun kite mampu tgk n acah3 macam xde ape berlaku..guys!,” tulisnya pada ruangan kapsyen.
Dia pada masa sama meminta ramai untuk tidak berkongsikan cerita yang tak bermanfaat, sebaliknya sogokkan orang ramai dengan berita berunsur kebaikan.
“Saat-saat ini, jgn la takut2kan org dgn berita2 yg bukan2..tlglah sebarkan kebaikan bantu jiran tetangga, buat aktiviti bersama keluarga, bagi semua yg happy2.
“Please..ini usaha yg termampu sy..jgn la smpi semua org buat xkene,” jelas Alha.
Menerusi hantaran tersebut, pelbagai reaksi telah ditinggalkan warganet termasuk rakan selebriti pada ruangan komen yang rata-ratanya menitipkan kata semangat agar dia terus berbuat kebaikan.
Sementara itu di dalam entri sebelumnya di platform sama, pengasas kosmetik itu meluahkan rasa yang seolah-olah kesal dengan apabila dituduh seperti mahu menunjuk-nujuk dalam melakukan kebaikan.
Penglibatan golongan selebriti termasuk artis sebagai wajah wakilan atau pelaris pemasaran sesebuah jenama hanyalah berkesan jika peniaga tahu perancangan yang tepat berdasarkan pengetahuan dalam ilmu perniagaan.
Ketua Pegawai Perniagaan RichWorks, Radz Mohd berkata asas pemasaran ialah apabila pengguna sedar dan tahu mengenai kewujudan sesebuah perniagaan yang mampu menarik perhatian mereka.
“Paling penting ialah orang nampak, percaya dan suka dengan produk kita, kemudian baru mampu membuatkan mereka membeli.
“Saya juga percaya usahawan perlu ada ilmu berkaitan perniagaan yang memambantu mereka merencana pemasaran dengan lebih baik dan mencapai sasaran,” katanya.
Radz menjelaskan mengenai perkara itu di dalam sidang media sempena Program Nak Ubah Hidup 2023 (NUH2023) anjuran RichWorks International Sdn Bhd (RichWorks) yang di Setia City Convention Centre, Setia Alam, pada Sabtu.
Tambah Radz, golongan selebriti ialah satu daripada kaedah pemasaran yang boleh digunakan namun pada masa yang sama apa yang lebih penting ialah memastikan usahawan faham cara untuk mencapai objektif yang diinginkan.
“Seperti saya katakan tadi, selebriti adalah satu daripada kaedah yang boleh digunakan, tetapi ada cara lain yang juga efektik dalam pemasaran. Apa yang penting kena ada pengetahuan serta ilmu mengenai perniagaan,” katanya lagi.
Beliau berkata demikian ketika mengulas pertanyaan mengenai terdapat usahawan yang melahirkan rasa kecewa apabila melaburkan duit hingga ratusan ribu ringgit pada golongan selebriti untuk tujuan promosi pemasaran namun gagal serta tidak memberikan impak.
Terdahulu, Radz berkata lebih 6,000 orang menyertai program NUH2023 selama tiga hari yang merupakan inisiatif mentor usahawan terkenal, Datuk Dr Azizan Osman dalam membantu orang ramai terutama bangsa usahawan dalam dan luar negara pada permulaan tahun 2023.
“Kami sendiri gembira dengan bilangan yang hadir selepas program ini diadakan semula pasca pandemik. Ia satu isyarat yang sangat baik di mana semua pihak bersemangat untuk menaik taraf hidup masing-masing selepas kita diuji dengan pandemik Covid-19.
“Paling menarik 70 peratus mereka yang hadir ialah golongan berumur 30 tahun ke bawah iaitu golongan muda yang bersemangat tinggi dan agresif untuk mengubah nasib mereka,” katanya.
Tambah Radz, peserta-peserta NUH akan diberi reset fokus diri agar mereka lebih jelas terhadap potensi dan kemampuan diri. Mereka kemudian kenal pasti matlamat hidup dan halangan kejayaan seseorang dalam ubah hidup.
“Misi Dr. Azizan dan RichWorks adalah untuk memberi manfaat kepada orang ramai melalui ilmu dan panduan yang telah terbukti membantu ramai orang sejak RichWorks ditubuhkan pada 2008,” katanya.
beliau berkata RichWorks juga bersedia untuk bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan mahupun kerajaan negeri dalam usaha memperkasakan bangsa usahawan di seluruh negara pada 2023 yang dijangka lebih mencabar, kata Radz.
RichWorks juga dipilih menjalin kerjasama dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah untuk menjalankan program latihan keusahawanan.
RichWorks turut menjalin kerjasama dengan Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Indonesia dalam melatih dan membimbing bangsa usahawan dan bakal usahawan secara online mahupun program secara bersemuka.
Untuk berita terkini hiburan dalam dan luar negara, jangan lupa ikuti kami di Telegram rasmi Media Hiburan. Klik Di Sini
SeeNI semua! MEDIA HIBURAN ada gossip hangat nak dikongsi! Download aplikasi seeNI sekarang!
Pengacara dan usahawan, Roslan Shah mengakui dia ada memasang niat untuk mengadakan majlis doa selamat dan kesyukuran sekiranya usaha murninya untuk berbaik dengan rakan...